sentimentalism dan melankoli

Monday, November 10, 2008

sindrom sentimentalism ialah apabila anda mempunyai rasa sayang sangat pada harta-menda sehingga menyukarkan untuk get removed barang kerana pada anda setiap menda mempunyai sentimental value dan estetika yang tersendiri. dan kalau anda bole recall balik setiap sentimental value on setiap barang/benda anda bolehlah dirumuskan mempunyai sindrom sentimentalism ini.

aku juga tidak terkecuali mempunyai sindrom yang disebut di atas. mungkin tidak dapat recall balik dengan terperinci tapi aku sentiasa rasa setiap barang precious in its own way. apa lagi kalau susah nak dapat atau one of its kind. tapi sapa tak sayang kan.

yang menjadi masalahnya ialah apabila barang sudah lebih muatan (dalam kes ini ialah tempat simpan). aku mula tepikir akan keseriusan sindrom aku ini bila the hubby sudah mula iklan-mengiklan jual barang dia baru-baru ini. dengan semangatnya the hubby menunjukkan his convincing pr skill dan betapa persuasive dia bole jadi. sebenanya bukan setakat lebih muatan tapi yang lebih utama ialah kerana isu gawat. macam-macam pakej yang ditawarkan oleh the hubby dalam usahanya itu.

dalam banyak-banyak barang aku tak rasa ada wat can i call is mine. barang-barang hak milik bersama ada lah. in fact the hubby ada juga involves dalam jual-menjual kasut dan some of his clothes and stuffs kat ebay. pon aku tak pernah buat. dari segi percakapan dia tu kemungkinan besar sebelum kiterang balik for good hampir semua furniture utama is going too.

in order to keep minimal and less maintenance of course we got to get rid of stuffs. bole juga dijual jika second/third value masih tinggi. tapi itulah masalah aku, rasanya susah utk let go barang-barang sendiri. betul ada banyak kasut tapi rasanya yang tu masih bole guna. betul juga ada beberapa handbags tapi rasanya tiap satu mungkin sesuai untuk certain occasion dan event. betul ada banyak baju/jeans tapi ada orang nak ke. sayang sayang sayang. betul bole bisnes barang sendiri tapi aku lagi suka menurunkan ke family. sebabnya aku mau make the opportunity untuk orang lain merasa pakai. mungkin kerana mereka tidak punya kesempatan membeli. mungkin juga elaun tidak cukup kerana bersekolah lagi. mungkin juga kerana kurang kemampuan. murni gak niat aku nampaknya hehe

tapi entahla dalam keadaan kewangan akan datang ni, mungkin kena let go juga..

You Might Also Like

1 comments

  1. kalau kenit dah jual brg die maksudnya ade space utk simpn brg ko dan kewangan juga sudah bertambah. kalau tak cukup uwang jugak then tggu la kenit buat second ebay sale lg, hiks

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images