my juve mug

Wednesday, November 05, 2008

menjelang pertemuan real madrid-juventus malam ni, chee konon haha

as roma dengan jayanya membelasah chelsea 3-1 semalam. aku tengok pon lagi 1/2 jam nak abis game. roma-juve, roma-juve, akan selalu buat aku teringat kes mug juve. sebenanya tade la kes sangat pon, tapi teringat akan kefanatik-an dan jati diri loyal tak berbelah bahagi supporter bola di itali.

italians memang diketahui fanatik akan football, dan sangat team spirit. biasanya derang akan support team kampung halaman sendiri, which can be applied everywhere. seperti contoh, former colleague aku dulu berasal dari birmingham maka secara tradisi satu keluarga dia penyokong aston villa.

cerita aku pulak macam ni. 2 tahun lepas sewaktu kiterang on the way balik dari roma dan tengah queue nak naik flight dan sepeti yang dijangka juga kena tahan dengan pakcik imegresen. biasalaa foreigner. dia pon amik bagpack dari the hubby dan mula memeriksa. satu-persatu barang dari dalam beg dia belek dan mana dia rasa nak tengok dengan detail dia keluarkan. dalam beg tu pon tade pape sangat, cuma kiterang isi dengan souvenir bola yang baru je beli kat fiumicino airport ni seperti stokin inter dan mug juve aku yang the hubby letak kat atas sekali. tiba-tiba dia cakap no-no sambil kluakan mug aku dan berlakon nak buang dalam tong sampah. lepas tu dengan tak semena-mena plak the hubby jawab 'alessandro del piero' sambil tunjuk-tunjuk aku. then dia pandang aku dan cakap 'del piero' dalam slang itali yang memang sedap aku dengar ;D shortly after that, dia masukkan barang dalan beg dan handed over to kiterang sambil cakap ok. yela kalau dibuatnya dia side lazio, mungkin souvenir as roma aku pon dapat nasib sama and vice versa. dan kalau dia memang i giallorossi, agaknya dia dah peluk the hubby atau at least calet sket hahahaha

agaknya kalau kiterang kat turin mungkin pakcik imegresen berbangga adanya juve supporter satu dunia. memang ada niat nak visit stadio olimpico time tu tapi masa dan informasi tak cukup. mungkin satu hari nanti, mungkin juga..

turin, milan, udine, florence, and there goes the list

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images