malaysia decided 2008

Monday, March 10, 2008

aku takde kat semenyih untuk mengundi kali ni. kalu ada, the probability to go voting is most likely high. kepada sesapa yang tatau, the 2004 ari tu pon aku pegi mengundi (kes kena paksa huhuhu)

tapi sebelom tu nak citer sket. kat mana pendirian aku sebenanya nih? up uptil today, i still can't have an ultimatum decision. i was brought up in both families parted different ways especially during musim-musim persidangan dan lebih panas lagi election day. my dad's side was actively involved in umno, as opposed to my mom's side adalah keluarga pas. aku pon tinggal dalam area kl/selangor yang sememang tradisinya umno/bn but to be more specific sangat dekat dengan markas pas taman melewar. rumah aku kat gombak tu dulu-dulu sangat meriah bila menjelang musim persidangan, musim persidangan umno dengan family sebelah lenggeng. lepas tu bila pas bersidang pulak arwah atok n nenek aku datang melepak dari terengganu. time tu takyah gi dengar kat dewan, dekat2 umah aku ni pon bole je dengar dengan agak jelas. time tu memang seronok sebab ada pasar malam yang memang meriah tapi orang punya ramai tak ingat laa. time persidangan umno pon orang berniaga memang meriah tapi memikekan traffics dan lokasi pwtc tu aduuuhhh malas betul.

mungkin sebab ni aku jadi undecided, as i've seen and experienced both. although not much, somehow aku pon dapat impaknya sikit-sikit tu lalu menjadikan aku malas nak amik kesah dan malas involve politik. family sebelah ayah lebih lenient, tolerable dan lebih friendly. sebelah mak aku lak lebih strict, pious dan aku sangat ingat akan kegarangan arwah atok dulu. tapi sekarang atok sebelah ayah pon dah tak aktif politik disebabkan faktor usia yang tak berapa mengizinkan. dalam adik beradik ayah aku pon maklang aku je yang tinggal aktif berpolitik, ada yang join mostly tak. ada yang sokong oppositions tanpa berbelah bagi (kes gov sumer salah), ada yang more openness opposition. ayah aku plak, hmmm aku pon tak bape sure je rasanya. dia pon mingles with both parties, he praises both and he does commented both. mak aku cakap atas pagar kalu kes gitu.

jadi dalam pilihanraya yang baru je lepas, resultnya adalah sangat beyond wat we expected (aku dan kenit). we always talk about the oppositions should win more seats in the parliamentary and now it happened. in fact the 2/3 majority normally won by bn in the last elections was denied. aku harap those who won lepas ni akan kerja dengan sebaiknya dan berhemah dan kotakan janji dengan perubahan. walopon bukan major lagi tapi at least benefits the people. sangat looking forward apa akan jadi dengan selangor.

i admit, those people who have their beliefs are much better than i am. at least on the deciding day, i take part because i hope that my one vote can impact some changes, even it's a slightest one.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images