foodoosh : edisi murtabak dan kari ayam

Friday, July 31, 2009

recently aku teringat dan teringin nak makan murtabak.





ada orang pernah cerita pada aku, ada sorang kakak tu buat murtabak pakai roti prata. cuma masa tu aku tak pay attention betul-betul camne dia buat dengan roti prata, seriously aku ingat masukkan inti di celah-celah layer roti prata. tapi bila nak buat, wat and how?? sebabnya bila instant roti prata tu dah lembut macam mana nak tarik layer dia kan kan kan..

jadi aku bubuh sikit minyak atas roti dan cuba untuk tarik kasi roti lebih lebar dan nipis. macam orang buat roti canai, cuma takde tebar-tebar, saya tak pandai! agak-agak nipis tu letak atas pan yang panas (tapi api kecil), letak mixture telur + inti murtabak dan tutup mengikut saiz dan bentuk yang anda ingini. masak atas api yang kecik dengan minyak sapi (kalau banyak memang cepat muak) sampai bawah garing dan cantik kaler coklatnya. then flip murtabak anda. dah masak dan garing cantek (cakap cantek sambil thumbs up memuji masakan sendiri) bolehla diangkat dan dihidang bersama kuah kari atau kuah bawang macam orang jual kat mesia tu.

ada juga orang pakai kulit popia. bolehla siapa-siapa cuba pulak kan.

pasal inti murtabak, boleh buat mengikut citarasa sendiri, nak pakai resepi inti karipap pun boleh. up to you, sardin, ayam, daging, lamb, apa saja!

jadi next time boleh stock up inti karipap banyak-banyak, then pakai roti prata jadilah murtabak, dengan kulit popia jadi mini samosa, dan kalau rajin buat karipap pusing. haaa how smart is that =)

komen o.h:
  1. murtabak awak mewah gile (ye banyak daging)
  2. murtabak awak tak rasa murtabak saya tau sebab apa. sebab pakai inti karipap..

You Might Also Like

1 comments

  1. sodap nie.....mcm jual kat bazaar ramadhan...rupa dh ada...yg pasti...sedap dr yg jual kat bazzar...

    apa lagi beb...bazaar Soton laaa ;)

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images