frailty?

Tuesday, July 21, 2009

being pushy?

i hate being pushy, because i hate being pushed by others. tapi kadang-kadang dalam hidup kau kena being pushy, otherwise orang akan ambil kesempatan.

ada dalam beberapa kes, orang akan datang minta dan merayu favor dari aku. seperti biasa sebab aku ni baik hati orangnya (saya tak sampai hati) aku akan tolong, walaupun tak banyak tapi sikit akan diusahakan. huh ni dah macam mengungkit pulak, langsung tak dapat pahala. nope, aku cerita ni dari rentetan pengalaman sendiri, as a reminder untuk diri sendiri dan mungkin others.

aku rasa banyak juga aku tolong kasi pinjam duit. nak dapat balik tu, hmm toksah cakaplah macam mana seksanya. banyak kes tak dapat pon. nak kata aku ni senang? tak jugak tapi mostly akan terjadi bila aku mula nak merasa senang. ada orang yang senang pulangkan, sangat alhamdulillah. ada yang macam buat-buat lupa dan needs to be reminded everytime, dan aku kira beruntung la orang-orang itu sebabnya aku ni benci untuk meminta-minta. ye memang hak kita tapi kalau orang tak kasi apa lagi kita boleh buat? takkan semua transactions nak ada black and white, jadi in case something bad happens, there's a proof and see you in court. jadilah kita orang yang berkira pulak kan. dan aku hate being that person as well. mungkin kat dahi aku ada tertampal, saya orang baik hati sila datang jumpa untuk pertolongan..

atas dasar percaya dan baik sangka, aku percaya (almost 100%) pada apa saja orang cakap. aku punya boundary dan limit, selagi within that aku boleh bersabar. adakah aku orang yang bersabar? ironically tidak.

syukurlah aku punya other half yang lebih tegas particularly hak-hak sendiri. dia yang akan menjadi reminder aku dan selalu mengingatkan aku yang mudah lupa ini. sebenanya aku tidak lupa, tapi bagi masa ;P macam aku selalu cakap pada o.h, to forgive, most definately yes. to forget, most probably not.

kata o.h, mungkin awak orang yang jarang rasa susah, sebab itu awak tak kisah. aku diam saja.

macam ni lah, biarlah orang layan kita macam mana sekali pun, kalau boleh jangan buat kat orang lain. jangan lupa Allah itu maha adil dan maha kaya. jangan lupa juga hidup ibarat roda yang berputar dan kau boleh turun ke bawah secara tiba-tiba. at least hati tak susah dan sakit mengenangkan kenapa ini dan mengapa begitu.

You Might Also Like

1 comments

  1. cik misya....do u need "coffee session"? im just a call away..

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images