passport renewal

Friday, July 03, 2009

semalam aku gi renew passport, sedar tak sedar dah nak expired dah end of this month. setel satu perkara.

checklist untuk passport renewal: or boleh refer sini

  1. Applicant must come personally with their passport and complete Form A (IM42).
  2. Original Malaysian Identity Card (I.C)+ One Photocopy of each side of the I.C.
  3. 2 (Two) Passport Photos (Blue Colour Background, Full Face Facing the camera and decent dress (No bare chest). (3.5 cm x 5.0 cm)
  4. New Passport application form is available at our office at £ 0.25 pence each.
  5. Cash Payment of £ 50.00 per 32 pages passport and £ 100.00 per 64 pages passport.
  6. All applicant must come to the Immigration Office between 09.00 am to 12.00 pm to get the queue number.

ni untuk 18 tahun ke atas ye.

tapi rupanya sudah ada service mengambil gambar di jabatan imegresen malaysia sekarang, cuma sorry saya tidak tau berapa. jadi kepada sesiapa yang tidak sempat mengambil gambar, jangan risau-risau boleh aja ambil di sana.

sebabnya aku lately boleh tahan kalut dan busy sangat sampai tak sempat amik gambar. so sehari sebelum aku pergi husya la kat portswood tapi sampai 15pound apa cerita kan. satu lagi kedai sudah ada review yang boleh tahan teruk dari kawan aku. jadi tawakal sajalah dan pergi ke london sambil cari-cari kedai gambar atau mana-mana kedai yang menyediakan perkhidmatan bergambar ni. sini memang ada banyak photo instant booth tapi malangnya berbackground putih (since visa, passport, lesen dll requires white background). jadi sewaktu on the way mengikut jalan suka hati sendiri ke embassy aku stumbled upon satu pharmacy kecik yang menyediakan perkhidmatan gambar instant. once aku cakap nak gambar passport, terus mamat tu kata malaysian dan mengeluarkan kain latar belakang biru. cayalah!! lepas tu harganya adalah one third dari kedai ludicrous portswood. tak ke banyak sangat bezanya tu. tapi sebenarnya bila sudah masuk kes last minute cam aku ni, aku kira ni adalah rezeki. in fact kalau dia charges more or less dengan harga yang aku tanak bayar in the first place, apa lagi aku boleh buat. tak sanggup rasanya return to london next time semata-mata nak renew passport lagi.

dengan current conversion, adalah less dalam 11-12 ringgit..

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images