food-cravings:edisi pasta

Wednesday, January 24, 2007

nampaknya minggu ni bertemakan pasta. maklumlah, just bought myselft the pasta bible. kang kalu tak belaja nampaknya buku akan merajuk. lagi satu, aku kena habiskan double cream tamo membazir.

aku dah try satu resepi ni last sunday. hubby suka, aku pon suka. namanya fusilli with wild mushrooms. aku dah lama nak try pasta dengan creamy sauce, asyik-asyik berasaskan tomato je. hari ni pegi waitrose nak carik bahan sket tapi tak jumpa. parmesan yang kucari itu rupanya parmigiano reggiano. tapi mahallah kat waitrose tu, sebabnya imported dari italy. apparently not only clothes, shoes and handbags, cheese also expensive la. well, aku rasa bahan-bahan memasak italian imported nih sebenanya mahal, to me. tak percaya cuba carik mozarella kat giant berapa ringgit. itu baru kraft..

memandangkan tak beli parmesan itu tadi, maka dinner malam tadi fusilli with wild mushrooms, again. seriusly senang je nak buat, dan plus minus jadilah aku punya style. so sesapa yang teringin dan rajin tu how about a try?

bahan-bahan:
fusilli - boil sampai masak, ikut je instructions kat paket.
daging ayam - quite thinly sliced
garlic - cincang, bahagi 2
fresh thyme - tade pon tape
oregano
mushrooms
double cream
butter
olive oil
salt and ground black pepper


caranya:
1. panaskan sikit olive oil then tumis 1/2 garlic tadi sampai kuning. masukkan isi ayam, garam dan pepper. kacau sampai isi jadi putih (agak-agak dah masak le tu). ketepikan.
2. panaskan sikit olive oil dan masukkan butter sikit. masukkan mushrooms, goreng kejap pastu garlic, thyme, oregano, garam, pepper. kacau sampai mushrooms soft dan masak, then masukkan ayam tadi.
3. buang lebihan liquid dan masukkan double cream. boil sekejap dan seasonkan dengan garam dan pepper sesedap rasa.
4. fusilli yang dah boil tadi bubuh dalam bowl. bila cream sauce siap, tuang dalam bowl dan kacau.
5. tadaaa


facts and info:
1. rupa-rupanya mushrooms are scrumptious. selama ni aku tak suka cendawan hehehe
2. pancetta tu rupanya porks belly. euw
3. parmigiano reggiano is also parmesan.
4. bila masak cream sauce, mesti remove liquid yang belebihan tu. last time aku dah belaja. aku tak buang lebihan minyak then once dah masak sauce jadi bersebati. bila makan terasala ke-oily-annya.
5. fresh herbs are always better. kalu tade dried pon ok jugak hehehe =)


p/s: sori no pic's available. tak snap. anyway buon appetito!!

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images