baklava

Friday, August 18, 2006

gara-gara mak aku waktu dia ada sini ari tu,aku jadi ketagih nak makan kuih ni as frequent as possible.kepada sesapa yang tak pernah rasa,meh aku citer sket.delicacy ni manis,maybe manis sangat pada sesapa yang tak berapa kuat manis.cam hubby,dia tak layan.so kalu beli aku makan sesorang dan share dengan aaqilah je hehehe (technically apa aku makan, aaqilah makan jugak )

originally from middle east,ada jugak yg kata dari greece atau turkey.tapi dari segi sejarahnya dan penaklukan kuasa-kuasa besar pada zaman tu membuatkan kuih ni pon merebak pembuatannya,pas dari satu tempat ke tempat yang lain.kenapa aku rasa middle east?satu sebab kat kotak mark n spenser ni tulis these middle eastern delicacies.satu lagi sebab aku dapat merasakan betapa banyaknya pengaruh timur tengah dalam mulut ni,rasa minyak sapi, butter, madu, dan variety of kacang - walnut, pecan, pistacchio antaranya.satu lagi aku teringat waktu kat edin dulu,first time aku makan kat umah sorang kawan aku ni.dia memang terer buat baklava.time tu aku sendiri tak dapat tahan kemanisan yang amat sangat.dan memang dia ni banyak darah dari timur tengah ni pon.lagi satu, dari the name itself, takkan takleh agak ye tak..


courtesy of allrecipes.com


Nampak tempting tak? Aku pon nak try sendiri le buat since rasanya tadela susah sangat bila tengok resepi. bole la aku n mak aku layan lak.ni asyik beli kat supermarket bole miskin jadinya,mahal gak le..

tapi kalu kat mesia aku pon tatau kat mana nak husya. sesapa kalu terjumpa, inform eh tenkiu tenkiu =) please please

You Might Also Like

4 comments

  1. ive tasted saudis, turkis, n lebanese baklava..i think lebanese baklava is much more tastier..hehehe..

    ReplyDelete
  2. it only said middle eastern baklava,so i'm not sure is it saudis,turkish or lebanese hehehe but many thanks for the info =)

    ReplyDelete
  3. Kalau kat KL, cube usha kat Restorant Seri Kampung. Restorant ni ada 2 cawangan, satu kat Plaza Yow Chuan ( a.k.a Plaza Ampang -sebelah City Square), satu lagi kat Bangsar (dekat dgn Menara Maybank)

    ReplyDelete
  4. hehe anonymous,terima kaseh bangat hehehe bole la diusahakan sesi menghusya itu again thanx

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images