kerana ambitious kah?

Sunday, January 04, 2009

aku teringat akan salah satu apa yang kiterang bualkan bebaru ni. aku rasa entah macam mana boleh other half bertanyakan apa yang bakal sil aku buat?

tak silap dia bakal menjalani kpli this year or next coming year. ini kalau tak silap. then aku pon tiba-tiba mengeluarkan komen sebegini, ye ramai jugak kawan-kawan aku yang went into cikgu stuffs, mengajar dan settle down dan hidup aman damai tanpa risiko-risiko besar dan masih clueless tentang jalan apa yang sepatutnya kau pilih. "kenapa saya tak macam orang lain dan pilih jalan macam tu?"

dengan senang other half jawab, "sebab awak ambitious." mungkin terlalu agaknya. atau perkataan yang lebih sesuai, GILA

tidak sesekali terlintas niat aku di sini untuk mengatakan kerjaya cikgu itu tidak ambitious. kerana bagi aku ambitious itu sendiri bersifat subjektif dan luas skopnya. kerjaya cikgu mulia. ambitiousnya cikgu itu bila dia bercita-cita untuk score 100% straight A's dalam kelasnya. atau bercita-cita untuk mengajar kelas terbaik. atau walaupun bertanggungjawab ke atas kelas paling bermasalah tapi bercita-cita untuk 100% muridnya boleh membaca dengan baik.

instead of pilih jalan lurus yang mungkin panjang, aku sendiri kadang-kadang tak dapat jawab kenapa aku pilih certain pintu pada particular waktu tersebut. kalau aku diberi mesin waktu, ya, mungkin aku akan buat benda yang sama. dari bercabang-cabang jalan yang terbentang before aku sebelum ni, nampaknya satu demi satu dah tertutup agaknya. tapi kata orang, when one door is closed, insyaAllah Allah opens the other window of opportunity.

dalam proses untuk membuat pilihan dan memilih jalan, it's all about learning process. kau pilih dan bertanggungjawab.

oh ya btw, si dia yang ambitious itu masih jobless hmmmmm..

You Might Also Like

2 comments

  1. aah aku mmg tak ambitious

    sejak kecik pun aku takde ambition.

    boleh tahan kesian jugak lah.

    ReplyDelete
  2. Jadik cikgu la ambitious. Lepas mengajar kalau petang takde apa2 boleh setting bisnes lain.

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images