hari-hari naik bas

Thursday, August 16, 2007

seperti yang sedia maklum, main transportation kiterang kat sini ialah bas. yela,nak beli mini cooper tak mampu lagi, lagipon hassle dengan lesen semua jadi bas ialah the best alternative. aaqilah membesar dengan naik bas. kadang-kadang ada rezeki lebih dapatlah rent kereta kita pergi jalan-jalan. kadang-kadang nak lebih convinient when travel naik la train. kalau rezeki sangat murah, kita naik kapal terbang hahahaha

kat sini bas sangat reliable. kalau schedule dia tu 90% bole dipercayai. the other 10% tu biasalah, ralat. rarely bas tak datang.itu pon sebabnya bas ahead dia punya jadual.ade le sekali sekala memang tak datang langsung.unknown reasons la.

train plak weekends selalunya ada engineering works,jadi hassle.selalunya kena main lompat-lompat stesen atau kadang-kadang tu kena naik bas provided.jadi perjalanan kurang smooth.tapi selalunya ok je.in fact train is more expensive than taking bus.contohnya kalu nak travel jauh,aku rasa fare dia close to flight tiket.

bas company yang selalu kiterang gunakan kat southampton ni unilink(uni punya) dan since aku kerja kat millbrook aku naik first bus.most of unilinks passengers ni mestilah uni students dan local sket-sket.lagipon dia cuma cover main routes je,seperti dari uni ke city centre,southampton airport,southampton central(train stesen),hospital dan oceanography(one of uni's school).jadi first bus ni more convinience to locals sebab dia pergi satu southampton.

to be frank aku rasa lagi safe bila naik uni bas.bila naik first bas ni,macam-macam orang dan macam-macam ragam aku jumpa.dari babies ke atuk-atuk dan nenek-nenek tua semuanya ada.mostly mestila omputeh.english ni walopon memang terkenal dengan their hospitality tapi antara age group yang paling kurang disenangi,teens.itu satu.kadang-kadang lain bangsa ni pon buat aku nerves gak.

this morning aku perasan satu noticed yang ditampal.kalu passengers buat kes dengan driver atau vandalize bas bole didakwa kat court.ada 3 contoh,tapi yang first tu catched my attention.makcik 40-an racial abuse kat bus driver.aku wonder la apa dan camne dia buat.

aku ada gak borak-borak dengan sally citer pasal naik bas.dia pon setuju dengan method aku,iaitu tunduk,senyap dan buat biasa je bila naik bas.risau jugak la,dan alhamdulillah so far tade unfortunate insiden lagi dan doa aku semoga terus selamat..

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images