Nasi goreng cina

Wednesday, December 14, 2005

Aku sebenanya tak berapa pandai masak nasi goreng. First time belaja masak nasi goreng dulu, pakai perencah nasi goreng Adabi.. yep, perencah nasi goreng Adabi antara perencah yang tersedap, cuma mak aku cakap rasa sangat belacan dia. So bila aku masak aku suka put in some cili boh, kasi pedas rasa dia.. Sebab aku rasa tak berapa sedap nasi goreng aku, so concentrate lebih pada masak lauk je hehe

Bila dah tinggal sendiri-sendiri ni, hari-hari makan nasi putih dengan satu atau dua main course pon rasanya bole muak jugak. Jadi untuk tak hari-hari makan nasi putih, aku selang-selangkan dengan pasta ke, masak sup atau tomyam yang bole makan dengan bihun ke...atau nasi goreng. Pasta senang je, beli spaghetti sos dan customize sendiri. Dah siap tu, eat while its hot.. jangan lupa kalo ada grated cheese, tabur atas pasta kita tu.. wallaaaa berasap-asap..

Luckily I enjoy cooking so much. Dalam banyak-banyak menda bagi la aku masak, insyaAllah beres. Dan hubby selalu tolong basuh pinggan hehehehe tenkiu tenkiu sebab tu saya setuju kawen dengan awak huhuhuhuhuhu gurau-gurau je.. Maklumlah dalam dunia yang semakin maju dan laju nih, perempuan nowadays ramai yang tak suka masak. Careers consume most of our time. Lagipon kalau kat Malaysia, kedai mamak 24 jam lak tu tumbuh macam cendawan lepas hujan. Gerai-gerai dan kedai-kedai makan tak susah nak jumpa. Maybe kalau aku kat KL sekarang ni pon, akan selalu makan kat luar agaknya. Yelah selain tolong orang kita kasi maju berniaga, bole la merasa camne crapnya derang ni masak (kalau yang crap tu maksud aku).. Average makan dua orang ari ni agaknya berapa, kalau kedai mamak tu 2 orang dalam RM 10 boleh dapat kan.. Lagi satu, aku kira affordable sebenanya untuk kita selalu makan luar. Ternyata banyak tolong kita-kita yang penat balik kerja then nak masak pulak atau sememangnya kita malas atau tatau masak?

Sebenanya masak tak susah. Asalkan rajin untuk cuba sure jadi punya. Aku pernah baca artikel kat majalah dulu, Lelaki ni prefer wife dia pandai masak atau rajin masak. Ada this one guy cakap, saya tak kesah dia tak berapa pandai masak sebab kalau dia rajin masak dia akan rajin cuba.. Macam kes kiterang nak tanak kena la masak sendiri sebabnya faktor halal haram makan tu la. Other than that, aku kira makan luar hari-hari macam kedai kebab (halal ye), atau fish and chip bole menyebabkan kiterang miskin lepas ni. Tak berbaloi.. Lagipon muntah aaa hari-hari makan sandwich, uwek.. Kalau dah perut melayu tu, perut melayu la jugak..

Sementara aku dah citer panjang-panjang ni, meh sini aku sertakan satu resepi nasi goreng cina yang aku baru try hari ni, taken from mesra.net (Tenkiu so much).. Alaaa, nasi goreng je =)

Bahan-bahan:

200gm nasi putih
1 biji bawang putih (diketuk dan dihiris)
2 biji telur ayam (dipukul sehingga sebati)
80gm isi ayam (dipotong halus)
20 gm mix veggie
Minyak untuk tumis
1 tsp kicap cair
1 tsp minyak bijan
1 tsp serbuk lada putih
Garam dan perisa secukup rasa

Cara:
Panaskan kuali dan masukkan minyak sehingga betul-betul panas. Masukkan ayam seketika dan toskan ayam sampai minyak turun.

Panaskan semula kuali, kemudian gunakan minyak menggoreng tadi dan masukkan telur. Kacau cepat-cepat supaya telur berderai.

Kemudian masukkan bawang putih dan goreng sehingga garing. Masukkan nasi, ayam, kicap cair, lada putih, mix veggie dan garam secukup rasa.

Kacau sehingga sebati sampai nasi berderai baru masukkan minyak bijan dan kacau seketika.



++ Cuba jaya ++

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images