stem cell transplant

Thursday, October 21, 2010

semalam kiterang beramai-ramai attended sesi kaunseling pasal stem cell transplant at hukm. by 'we', i mean ayah mak aku, maklang, o.h, wan and norie, ayi, bedah and zara dan juga aja. pijah and adik sekolah. boleh tahan lama jugak jadinya, dari 3.30 sampai dekat 5.30. sampaikan staff nurse tu cakap, puh banyak saya cakap hari ni resulting to our string of questions.

but first of all, syukur alhamdulillah di atas kasih sayang, limpahan rahmat dan kurniaNya, results dari mri dan ct scan mak aku menunjukkan tanda-tanda yang positif, yakni clear. cuma at the moment, disebabkan dari siri kemoterapi sejak beberapa bulan lepas, mak aku kena kayap pulak. since demam dan kayap maka kena kuarantin kat hospital untuk rawatan antibiotik.

for further reading pasal stem cell transplant.

insyaAllah kalau condition mak aku bagus, awal november ni bermulalah prosedur yang akan dijalankan di hukm jugak. kalau sebelum ni mak aku warded kat hemato ward tingkat 6, pasni pindah tingkat 2 wad untuk transplant patient. dari yang derang ni cerita, biliknya macam 3 star hotel gitu. siap ada uniform khas untuk penjaga lagi. cuma lebih strict, visitors not more than 2 people untuk masa yang singkat. itupon depends pada staff nurse yang bertugas. food yang beli dari luar is strictly prohibited. food yang masak pon kena immediately makan. konklusinya the first 2 weeks adalah waktu yang kritikal dan sangat perlukan penjagaan rapi dan kerjasama dari semua orang.

korang, aku nak ucapkan jutaan terima kasih di atas doa yang tak putus-putus,well wishes dan juga morale supports yang diberikan. hanya Allah yang dapat membalas dengan sebaik-baik balasan.. saya terharu ;)

You Might Also Like

2 comments

  1. not sure kalu treatment guna umbilical cord blood boleh dipertimbangkan. tanyala doktor nanti. kalu same blood type ngan angah, boleh tunggu angah bersalin dan amik dari tali pusat baby nanti.

    ReplyDelete
  2. kalau adults, option yang ada samada dari bone marrow sendiri atau adik beradik. dari umbilical cord baby tu derang pon tak mention dan kita sendiri pon tak terpike nak tanya. top of the treatment option, memang sendiri punya dulu since bone marrow tak infected. but many thanks for the suggestion tu, =D
    btw, blood group mak is O

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images