tak kena maka tak rasa

Friday, October 17, 2008

sesuatu yang mendebarkan dan mengejutkan terjadi semalam. aaqilah dihempap dresser.

malam tadi aaqilah dengan rajin dan semangatnya menolong maa dia mengemas baju yang dah dilipat. bila tengok dia semangat maka aku pon encouraged dia le untuk tolong. kiterang angkat baju sesama dan susun dalam laci. keluar masuk bilik beberapa kali.

untuk trip yang terakhir sewaktu aku kat living hall, tetiba dengar bunyi kuat dan followed by orang menjerit. alamak aaqilah. berlari aku masuk bilik tengok dresser dah jatuh dan dia kat bawah. terus image macam dalam desperate housewives yang aku tengok bebaru ni terbayang. huh seram. tapi syukur dan mujur dia duk kat hujung sekali. tangan dia yang kena sikit. menjerit memang kuat, aku terus angkat dan bising mulut dia bercerita agaknya. kan kecoh sekejap. syukur alhamdulillah aaqilah tade pape tadi. a bit shocked je kut.

bedroom aku tu sebab carpet jadi dresser dan almari semua jadi tak rata. sekarang aku tiba-tiba risaukan almari baju pulak haishhy.. kalau aku atau the hubby yang kena tape laa kan. nauzubillah.

budak-budak at this age memang curious sangat dengan surrounding dia. kita plak mesti laa bising sebab takut jadi pape yang might be harmful apa lagi fatal. orang kata nakal tape, maknanya dia sentiasa berfikir dan aktif. macam selagi dia tak tau sakitnya macam mana selagi tu NO is like that's ok, why shudn't i. tapi bila kena, dia nangis dan tau ooo tak bole buat macam tu. dat's why i got NO. serik dan lesson learnt.

aku cuba untuk tidak terlalu menyekat, tidak juga terlalu encouraging (applies to certain cases). let her tries as long as it's safe, beneficial and a good learning process. 

tak silap aku pernah baca dan org juga ada mention, too many NO's bole buatkan budak tu takut untuk explore dan later affects kepada self esteem dan personal development. too loose pulak takut-takut dia sampai tatau boundary sendiri.

bukankah kita ada parenting tips terbaik yang telah ditinggalkan? cuba cek dan baca balik (untuk myself dan semua)

You Might Also Like

3 comments

  1. Aiyo! Nasib baik takde apa-apa! Dah la dia tengah rajin nak menolong. Sian dia.

    ReplyDelete
  2. yeah aku sudah kembali hehehe
    tu laa syukur tade pape. tapi budak nakal yang terlalu curious ni kena ada sket laa baru dia tau

    ReplyDelete
  3. nsb tak apa2 kan si aqila tu..geram tau tgk anak ko, rasa nak geget² lengan dia :D

    btw, akuhj.blogspot.com tu blog aku la..jue..aku saje je buat entry sue hazim tu..hehehe menumpang buh gambar anak org..anak sendiri blm ada rezeki lol

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images