s.a.k.e.i

Monday, January 27, 2014


status: confinement period only comes once in 3-5 years so sit back and please relax 
note: please excuse my ayat rojak dan grammar yang tunggang langgang, dah lama tak menulis maaa

alhamdulillah, it feels so surreal that i am now a mother to 3 beautiful daughters. kalau cerita pasal kuota, okla tu to us when it comes to the number. takde boy lagi so far, tapi anyway boy or girl aku terima dengan penuh syukur. 

3 kids with 3 totally different journeys. i remembered telling o.h the other day about this, and he said to me, i think we have enough stories to tell. aaqilah dulu, seingat aku smooth dari awal sampai nearly 3rd trimester. aku takde alahan, in fact aku cakap kat mak aku, morning sickness tu macam mana? amboi berlagak kan. during check up, midwife perasan tummy aku dah tak berapa membesar. contohnya 30th weeks, reading yang sepatutnya 30cm, acceptable range between 2-3 cm. tapi aku dalam 24cm, dan midwife sent for further checkup kat hospital. adelah dalam beberapa minggu jugak ulang-alik gi hospital, sampai doktor satisfied dan came up with conclusion yang aku ni kecik, so it is expected yang baby pon kecik too. bila aaqilah lahir, barulah tau yang placentanya knotted jadi nutriens tak sampai kat baby. disebabkan aaqilah lahir below 2.5 kg, maka kena tahan kiterang kat hospital for couple of days. fyi aaqilah was 10 days earlier than her EDD.

natalia pulak zaman bermula muntah-muntah dan finally aku paham apa rasanya morning sickness tu. kebetulan aku tengah on hiatus (housewife), so cuti-cuti or mc takde problem. hidung sangat super sensitif dengan bau, dan aku menjadi sangat baran. sepanjang pregnancy alhamdulillah takde masalah, dan aku gained weights dengan jayanya. sebab tu natalia pon was nearly 3kg when she's born dengan 2 weeks before EDD. walaupun normal delivery, tapi pengalamannya memang lain. tak sakit lama dan agak tiba-tiba. midwife cakap, baby ni playful la sebabnya dia dah engaged dan seemed ready tapi tanak keluar lagi. after a day kiterang dah discharged. maklumlah normal dan baby pon sihat. natalia sangat 'baik', tak banyak meragam, in fact jarang menangis, jarang berjaga malam dan asyik tido je. we both were happy at first, tapi sekejap je. bila health visitor datang visit kat rumah, dia perasan yang baby kuning dan amek sample darah untuk check. tak sampai berapa jam, terus hospital call dan summoned us asap. rupanya jaundicenya sangat serius, in fact waktu nurse cucuk drip natalia bunyi sikit je. aku pon baru tau baby jaundice ni memang 'well-behave',  very sleepy dan tired. natalia duduk bawah 4 lampu dan masuk air lagi.after a week, dapatlah kiterang balik rumah. 

so apa cerita dengan baby sufi this time. buat pertama kali dalam hidup, baby was delivered via c-sect operation. oh ye, i was having a miscarriage in 2012. sufi was in breech presentation since 30th weeks tak silap aku la. orang cakap nanti dia akan pusing balik, so aku takdela risau sangat. risau sikit bila mengenangkan operate tu tapi aku positif-positifkan diri yang baby akan turn. setiap kali check up, kepala baby sentiasa kat atas. during the final scan kat ppum, it's confirmed that i've to go tru operation. disebabkan amniotic fluid sikit, doktor cakap tak berbaloi pun nak buat ecv. so kiterang set date on 15.1 hari rabu. o.h kata okla by, at least awak dah ready dan tak payah go tru sakit nak bersalin sume tu. aku ni bukannya apa, c-sect ni seriau bunyinya. recovery period pun tak sesenang bersalin normal.

pagi 14.1 sewaktu aku nak mandi sambil pikir-pikir nak breakfast kat mana, aku noticed the same sign macam aaqilah. alamak, aku berderau. cepat-cepat aku call ppum dan tanya apa patut buat. bila derang cakap datang hospital dulu untuk assessment, aku call o.h yang waktu tu away. within the next 2 hours, baby sitter yang diimport dari semenyih pon sampai, aku pun on the way to ppum. bila assess, aku pon dah dilated 2 cm, early contraction bermula maka kenalah emergency operate. 

so that's the beginning of her story, sufi asfi kaleela :)

You Might Also Like

1 comments

  1. tahniah...
    tp citer tergantung kot... heheheh apa hadik pas tu.. pengalaman c-sec? hehehe.. c-sec ok apa.. anyway, tahniah yer...

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images